Güncel Sendika Haberleri

02 Temmuz, 2013

LYS SONUÇLARI ORTAÖĞRETİMİN ÇÖKÜŞÜNÜN İLANIDIR

2013 Lisans Yerleştirme Sınavları’nın (LYS) sonuçları açıklandı. Sınavların tümüne LYS'lere 851 bin 135 aday başvururken, sınavlara 831 bin 570 aday katıldı. Sınavı geçersiz sayılan aday sayısı 133 olarak belirlendi.

ÖSYM’nin yayınladığı sınav verileri değerlendirildiğinde genel olarak başarı durumunda bir düşüş yaşandığı açıkça görülmektedir. Bu yıl, sıfır çeken öğrenciler ile kentler arasındaki eşitsizlikleri gösteren il sıralamasını kamuoyu ile paylaşmayan ÖSYM, başarıdaki düşüşü gizleme derdindedir.

ÖSYM Başkanı Ali Demir, “sıfırcı” istatistiğinin yayımlanmamasına ilişkin herhangi bir açıklama yapmazken, illerin durumunu gösteren istatistiğin, il milli eğitim müdürlüklerinin itirazı nedeniyle duyurulmadığını savundu. Saklanarak, gizlenerek başarının yükseltilmesi mümkün değildir, gereken önlemlerin alınması için kim başarılı, kim değil bilinmelidir.

ÖSYM’nin açıkladığı istatistiklerde ise matematik, geometri, fizik testlerindeki genel başarı ortalamasında istikrarlı düşüşün devam ettiği görülmektedir. Adayların 50 soruluk matematik testinde ortalama başarısı 2011 yılında 15.12 iken geçen yıl 13.17'ye, bu yıl da 12.32'ye gerilemiş durumda. 30 soruluk geometri testinde 2011 yılında 8.53'ten geçen yıl 6.73 inen başarı ortalaması bu yıl 4.15'te kaldı. 30 soruluk fizik testinde geçen yıl 9.79 olan ortalama bu yıl 6.46'ya geriledi. ÖSYM Başkanının ise bu başarısızlık tablosunu “bir miktar düşüş” olarak değerlendirmesi durumun vahametini kavrayamadığının göstergesidir.

Her sınav dönemi sonrasında ortaya çıkan tabloya paralel olarak, çeşitli eşitsizliklerin varlığı ve bunların giderilmediği gerçeği yine karşımızda durmaktadır. Çok sayıda öğrencinin neden bu sınavlarda sıfır çektiği, meslek liseli öğrencilerin başarı düzeylerinin bu sınavlarda neden en alt sıralarda yer aldığı, başarı ortalamasının gelişmişlik düzeyi yüksek illerimizde yüksekken neden ulusal gelirden az pay alan yoksulluğun yoğun yaşandığı illerimizde alt sıralarda yoğunlaştığı soruları her yıl cevaplanmayı beklemektedir.

Sınava odaklı eğitim sistemi bir kez daha göstermiştir ki; eğitsel anlamda öğrencilerimizin kazanımları her geçen gün azalmakta, bu da öğrencilerin üniversiteye girişte başarısızlıklar yaşamalarına yol açmaktadır. Bu anlamda sınavlarda başarısız olan aslında öğrenciler değil, AKP iktidarı ile küme düşen eğitim sistemi ve bizzat Milli Eğitim Bakanlığı’dır. Eğitim politikaları konusunda iktidarın ve eğitimden sorumlu kurumların, görevlerini yerine getiremedikleri ortadır. AKP iktidarı döneminde orta öğretim iflas etmiş, devlet liseleri sadece diploma alınan kurumlar haline getirilmiştir. Sınav sisteminde ve müfredatta yaz boz tahtası gibi yapılan değişiklikler ortaöğretimdeki çöküşü hızlandırmıştır.  

Eğitimin piyasalaştırılması ve ticarileştirilmesi, eşitsizlikleri giderek daha da derinleştirmektedir. Bugün, bilimsel düşünmeye ve üretmeye dayalı bir eğitim sisteminin gerekliliği kaçınılmaz hale gelmiştir. Kamusal, parasız, bilimsel ve laik eğitim hakkından tüm yurttaşlarımızın yararlanabilmesi mutlaka sağlanmalıdır.

                                                                                                                                                       MERKEZ YÖNETİM KURULU