Güncel Sendika Haberleri

13 Mart, 2010

MİLLİ EĞİTİM BAKANLIĞI'NIN YAYINLANDIĞI İÇ DENETİM RAPORUNA İLİŞKİN DEĞERLENDİRMEMİZ

 

Milli Eğitim Bakanlığı İç Denetim Birimi Başkanlığı tarafından yayınlanan 2009 yılı faaliyet raporunda ders kitapları ve eğitim araçlarının inceleme ve değerlendirilmesinin yapıldığı Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığı Öğretim Materyallerini Geliştirme, İnceleme Merkezi Müdürlüğünde (inceleme biriminde) yapılan inceleme ve görüşmeler sonucu yaşanan genel sorunlar ile ilgili olarak tespitlerde (EK-1, raporun 57. sayfası) bulunulmuştur.

Yapılan tespitlerin neredeyse tamamı, sendikamızın 2008 yılında Talim ve Terbiye Kurulu Başkanlığına yazılı olarak ilettiği ve kamuoyu ile paylaştığı raporda (EK-2, raporun 27-31. sayfaları) ayrıntılı bir şekilde belirtilmiştir. Hatta Bakanlık raporunda bulunmayan diğer eksiklik ve aksaklıklar sendikamız tarafından hazırlanan raporda yer almıştır.

 

Eğitim-İş 2008 Raporunda yer alan tespitler

MEB 2009 Raporunda Yer alan tespitler

“Kurumdaki ders kitabı inceleme süreci … şaibelerin her geçen gün daha da artmasına neden olmuş, burada çalışan öğretmenlerin zan altında kalması ve sürekli olarak açık ya da gizli suçlanmalarına neden olmuştur.” (6. madde)

“Kitap kabul sürecinin …, rüşvet başta olmak üzere çok çeşitli menfaat ilişkilerinin kurumda konuşulması ve bu nedenle birçok kişinin zan altında bulunması” (13. sıradaki tespit)

“Oysa üniversitelerdeki akademik personelden, projelerde danışman olarak yararlanmak daha yerinde olacaktır.” (7. madde)

“İnceleme birimlerinde çalışanların akademik destekten yoksun olması,” (11. sıradaki tespit)

“Ders kitaplarının inceleme usulünde gizlilik esasıyla ve kodlu sistemle inceleme yaptırılmaktadır. Bunun çözüm olmadığı ve gayri meşru ilişki içinde bulunanların yararına olduğu herkes tarafından bilinmektedir. Kodlu sistem tamamen kaldırılmalıdır.” (8. madde)

“… ders kitaplarının incelenmesinde tamamen şeffaf süreçler yürütülmeli ve …” (9. madde)

“İnceleme komisyonlarının oluşumunda şeffaflık getirilmeli, komisyon başkan ve üyelerin kura ile belirlenmesi sağlanmalıdır.” (30. madde)

“Kurulun kitap kabul sürecinin yeterince şeffaf olmaması” (12. sıradaki tespit)

“Kurumun fiziki şartları tamamen ve derhal değiştirilerek çalışanların onuruna yakışacak şekilde düzenlenmeli, çalışanların verimliliğini arttıracak olumlu çalışma koşulları sağlanmalıdır. … Komisyon odaları sağlıklı çalışma koşullarından çok uzaktır.” (14. madde)

“Bir odada tek bir komisyon olmalı …” (37. madde)

“İnceleme komisyonlarının çalışmalarını yürütebileceği uygun mekânların olmaması” (3. sıradaki tespit)

“Kurumda görev yapan öğretmenler, kadrolu ve görevlendirme olarak ikiye ayrılmıştır. Kadrolu olanları kurumdan uzaklaştırmak neredeyse yönetimin başlıca görevi hâline gelmiş durumdadır. …” (15. madde)

“İnceleme işlerinde kadrolu öğretmenler veya geçici olarak görevlendirilen öğretmenlerle çalışılmak zorunda kalınması ve kadrolu görevlendirme ikileminin çalışanların motivasyonunu olumsuz etkilemesi” (2. sıradaki tespit)

“… Görevlendirme ile çalıştırılan öğretmenler ise genellikle kayırmacı usullerle ve iktidardakilerin yandaşlarından seçilmektedir. Bunun yanında işlerine gelmeyen görevli öğretmenler hiçbir neden gösterilmeden kolaylıkla okullarına geri gönderilmektedir. Bu nedenle kurumda çalışan öğretmenlere ayrı bir statü verilmeli, sınav, liyakat, puan ve hizmet süresi gibi reel ölçütlerle seçilmeli, her türlü hak ve sorumluluklarına açıklık getirilmelidir. …” (15. madde)

“Personel seçiminde kriter olmaması veya mevcut kriterlere uyulmaması” (16. sıradaki tespit)

“… Çalışanlar şaibelerden, iftiralardan korunmalı, her türlü olumlu düzenlemeye rağmen usulsüzlük yapan çalışana ise ağır cezai yaptırımlar getirilmelidir.” (15. madde)

“Kitap kabul sürecinin …, rüşvet başta olmak üzere çok çeşitli menfaat ilişkilerinin kurumda konuşulması ve bu nedenle birçok kişinin zan altında bulunması” (13. sıradaki tespit)

“Üzerinde uzlaşılan genel nitelikli inceleme ölçütleri, zamanla yönergeyle ve yönetmelikle korunmalıdır. Bu sayede inceleme mevzuatında sürekli bir gelişim sağlanacaktır.” (17. madde)

“İnceleme esasları, istenilen sonucu almak üzere değil, üstün nitelik elde etmek üzere tasarlanmalıdır.” (19. madde)

“İnceleme kriterlerinden bir kısmının net ve somut olmaması nedeniyle, yoruma dayalı farklı puanlamaya tabi tutulabilmesi” (5. sıradaki tespit)

“Nitelik üstünlüğü bulunmadığından ve … değerlendirme komisyonları kaldırılmalıdır.” (25. madde)

“İncelemenin en az iki kişi tarafından gerçekleştirilirken değerlendirmenin tek kişi tarafından ve daha kısa sürede tamamlanması” (7. sıradaki tespit)

“Ön inceleme ölçütleri, kitabın incelemeye değer olup olmadığını da içerecek şekilde geliştirilmeli. Bu sayede inceleme işlemlerinde, incelemeye değer olmayan kitaplarla zaman geçirilmesi önlenmelidir.” (29. madde)

“İncelemecilerin önüne gelen kitapların yeterince olgunlaştırılmadan, sağlıklı bir şekilde yazılmadan incelemeye gelmesi ve iadeler nedeniyle kabul edilme sürecinin uzaması” (9. sıradaki tespit)

“İnceleme işlemlerinin teftişinin sağlıklı bir şekilde sağlanabilmesi için Bakanlığımız müfettişlerine eğitim verilmeli ve başarılı olanlara teftiş yetkisini ifade eden bir sertifika verilmelidir.” (39. madde)

“Kitap incelemesinde görevlilerin maddi ve manevi olarak ödüllendirilmesi ile ilgili gelişmiş bir sistem kurulmalıdır. Bu kapsamda ödül alacakların nitelikleri kesin kurallara bağlanmalıdır.” (40. madde)

“İncelemecilerin belirli aralıklarla çalışmalarında tutarlılık, performans gibi hususlarla ilgili denetim ve değerlendirmeye tabi tutulmaması” (4. sıradaki tespit)

 

 

Eğitim-İş’in raporunda yer alan tespitlerden aşağıdaki maddelerin Milli Eğitim Bakanlığı raporu ile örtüşmesi sendikamız tarafından çözüm yolunda umut verici bulunmuştur.

1.    Atama ve görevlendirmelerde liyakatin gözetilmesi,

2.    İnceleme sürecinin şeffaflaştırılması,

3.    İnceleme biriminin fiziki ve teknik koşullarının iyileştirilmesi,

4.    İncelemecilerin uzmanlık alanlarıyla ilgili bilgi ve birikimlerini geliştirmelerini sağlayıcı düzenlemelerin yapılması,

5.    İnceleme ve puanlama ölçütlerine bilimsel nitelik kazandırılması,

6.    Ön inceleme ve değerlendirmenin işlevsel hale getirilmesi ve

7.    İncelemeye özel denetleme, ödüllendirme ve cezalandırma getirilmesi gibi

Ancak 2 yıldır çözüm yolunda neden ileri adım atılamadığı anlaşılmaz bulunmaktadır. Bu süre içinde hangi ölçüde hatalar yapılmış, kimlere hangi büyüklükte rant sağlanmıştır? Milli Eğitim Bakanlığı hem sendikamızın hem de kendisinin tespit ettiği sorunları ne zaman ve nasıl çözecektir?

2008 yılında hazırladığımız raporda Milli Eğitim Bakanlığı’nın dikkate almadığı tespitlerimiz ve buna ilişkin çözüm önerilerimiz ise şu şekilde özetlenebilir:

1.    Kurumun işleyişi demokratikleştirilmelidir.

2.    Kurul üyeliklerine siyasi atama ve görevlendirme yapılmamalıdır.

3.    Kurumun işleyişi ile ilgili yasal düzenlemeler kapalı kapılar ardında yapılmamalıdır.

4.    İncelemecilerin idare tarafından baskı altında tutulması önlenmelidir.

5.    Devlet kitaplarının incelenmesi ve düzeltilmesi tecrübeli öğretmenler tarafından yapılmalıdır.

6.    Devlet kitaplarının yazarlar deneyimli ve yetenekli öğretmenlerden seçilmelidir.

7.    İnceleme işinde çalışanların taşıdığı ağır sorumluluğa ve sahip oldukları derin uzmanlığa uygun bir ücretlendirmeye gidilmelidir.

8.    Kitap alım ihaleleri durdurulmalı ve Devlet ihtiyaç sahibi öğrencileri desteklemelidir.

9.    Kitapların baskı kalitesi denetimden geçmelidir.

Milli Eğitim Bakanlığı’nın ilerleyen süreçte iç denetim raporunun hazırlanmasında ve raporda yer almayan eğitim ve daha birçok sorunu tespit ve çözüm yolunda sendikamıza daha fazla kulak vereceğini umuyoruz. Bu sorunların çözümüyle ilgili takibimiz sürecektir.

Eğitim-İş Genel Merkez Yönetim Kurulu