Güncel Sendika Haberleri

02 Mart, 2009

ÖĞRETMEN İLKSAN'DAN UMUDU KESTİ...

 

21-22 Şubat tarihlerinde yapılan İLKSAN Temsilciler Genel Kurulu'na sendikamız adına katılan Genel Eğitim Sekreterimiz Barış DÜDÜ, kısır çekişmelerin ve anti-demokratik yönetim sisteminin İLKSAN'ı çıkmaza soktuğunu, ana statüden kaynaklanan denetimsizliğin ve düzensizliğin, üyelerinin İLKSAN'a olan güvenlerini kaybettirdiğini belirtti. Kurulda, İLKSAN'a yönelik çözüm önerileri kurul üyelerine iletildi. Genel Sekreterimiz Barış DÜDÜ'nün yapmış olduğu konuşma aşağıda yer almaktadır:

"Sözlerime öncelikle 48 yıl önce aramızdan ayrılan değerli Milli Eğitim Bakanımız Sayın Hasan Ali Yücel’i saygı ve şükranla anarak başlamak istiyorum.

Bizlere Milli Eğitim Bakanlığının en parlak dönemlerinden birini yaşatan Sayın Hasan Ali YÜCEL’in bakanlığı döneminde, 1943 yılında kurulan Hususi İdarelerden Maaş Alan İlkokul Öğretmenleri Sağlık ve Sosyal Yardım Sandığı (İLKSAN), ilkokul öğretmenlerinin genel bütçeden aylıklarını alamadıkları bir dönemde üyelerinin ekonomik ve sosyal ihtiyaçlarını karşılamak, yardımlaşma ve dayanışmayı sağlamak amacıyla kurulmuştu.

Bu samimi amaçlarla kurulan sandığın 42 yıl boyunca işleyişi ve ana statünün oluşturulmasında ortaklar genel kurulu yetkili iken 1985 yılında 3179 sayılı yasa ile yapılan değişiklik, sandığın demokratik yapısını ortadan kaldırmış ve ana statü yapma yetkisini bakanlığa vermiştir, Yeni ana statü tam bir teslimiyettir. Her türlü yetki ve denetim Milli Eğitim Bakanının ellerine bırakılmıştır. Adının içerisinde “adalet” olan ve sürekli demokrasiden bahseden bir partinin Milli Eğitim Bakanı olan Sayın ÇELİK’in bu haksız ve anti demokratik işleyişe nasıl tahammül ettiğini anlamlandırabilmiş değiliz. Zira biz Öğretmenlerin olanlara tahammülü ve yöneticilere güveni kalmamıştır. Bakanlık sorumluluğunu üstlendiği İLKSAN’ın denetim ve gözetimini iyi yapamamış, bu güne taşınan sorunların oluşumu ve çözümsüzlüğünde büyük oranda pay sahibi olmuştur. Bu sorunları irdelediğimizde karşımıza bu güne kadar yapılan hatalar zinciri çıkmaktadır. Öncelikli olarak dikkatimizi çeken sorunlar;
• İlksan’a ait arsaların TOKİ ve benzeri kurumlara peşkeş çekilmesi,
• Günlük Repo uygulamasının olduğu ülkemizde bloke edilen İlksan paralarının bankalarda karşılıksız tutulması
• Konut ve araba dağıtımında üyelerin dışında başkalarına çıkar sağlanması,
• Ödentilerin değerlendirilmesinde yaşanan sorunlar,
• Üyelerin birikimlerinin iadesinde yaşanan sorunlar
• İlksan’a ait öğretmenevi, oteller ve diğer taşınmazların verimli-karlı değerlendirilememesi ve zarar ettirilmesi,
• Yapılan sözleşmelerde İlksan’ın çıkarlarının gözetilmemesi
• Yöneticilere ödenen huzur haklarının oldukça yüksek olması ve gereğinden fazla yöneticinin bulunması olarak sıralanmaktadır.
Değerli kurul üyeleri, Sendikamız Eğitim İş 10 ilde direk konunun muhatabı olan 1500 öğretmenimize 26 maddeden oluşan bir anket uygulamıştır. Anketin çarpıcı sonuçlarından bazılarını küçük başlıklar halinde sizlerle paylaşmak istiyorum.
• Ankete katılan Öğretmen arkadaşlarımızın %90’ı İLKSAN’da zorunlu üyeliğe karşı olduklarını belirtmişlerdir. Arkadaşlarımızın sadece %5’i üyeliğin zorunlu olmasını uygun bulmuşlardır
• Öğretmen arkadaşlarımızın %80’i İLKSAN’dan bu güne kadar herhangi bir hizmet almadığını belirtmişlerdir. Alınan hizmetlerin %1’i konaklama, %4’ü nakit kredi, %1,59’u tabi afet yardımı ve %13’ü evlenme yardımıdır.
• Öğretmenlerin %95’i yapılan yardımları yetersiz bulmuştur. %97’si konaklama tesislerinden yararlanamadıklarını, %93’ü yönetim kurulunun dağılımını uygun bulmadıklarını, %82’si üye aidatının yüksek olduğunu belirtmişlerdir.
• Öğretmenlerin %48’i İLKSAN denetiminin seçimle gelen öğretmenlerden oluşan bir kurulun yapmasını uygun bulduklarını, %29’u Maliyenin denetlemesini, %7’si Sanayi ve Ticaret Bakanlığının, %10’u ise MEB tarafından denetlenmesini uygun bulduklarını belirtmişlerdir.
• Öğretmenlerin %61’i İLKSAN’ın kesinlikle kapatılması gerektiğini, %31’inin ise düzeltmeler yapılsın dediği ortaya çıkmıştır.
• Son olarak öğretmenlerin %69’u yeni bir sandık kurulmasına kesinlikle karşı olduklarını belirtmişlerdir.

Görüldüğü gibi öğretmen arkadaşlarımızın İLKSAN hakkındaki görüşleri nettir. Bu sebeple kurulunuza aciliyetle yapılması gereken bir takım önerilerimiz olacaktır.
• Ana statü demokratikleştirilmeli temsilde adalet sağlanmalıdır.
• İlksan’a zorunlu üyelik kaldırılmalı, isteyen üyenin istediği zaman çıkabileceği bir yapıya kavuşturulmalıdır.
• Üyelerin yer değiştirmeden kaynaklanan sorunları derhal çözülmelidir.
• İlksan ticari faaliyetlerden elini çekmelidir.
• Emeklilikte verilen ikramiyenin çalışanların aleyhine değil gerçek anlamda nemalandırılması sağlanmalıdır.
• İlksan gelecekte hiçbir değer kazanamayacak arsaları, arazileri satın almıştır. Bu arsa ve arazilerin alım satımında kimler zengin edilmiştir bu açıklanmalıdır. 
• İlksan faaliyet raporları sandık üyelerine zamanında ve düzenli olarak duyurulmalıdır.
• İlksan sosyal tesisleri tüm üyelerin faydalandığı yerler haline getirilmelidir. Doğu ve Güneydoğu bölgelerimizde çalışan genç öğretmenlerimize moral ve isteklendirme eğitimi verilmelidir. Tesislerde üye olmayanlar kalamamalıdır.
• İlksan kaynağını sağlayanlarca yönetilmelidir. Kurumun gövdesini ve omurgasını oluşturan üyelerin temsiliyetinin 3 kişi, bakanlık atamasının 4 kişi olması ilkesel olarak yanlıştır.

EĞİTİM İŞ olarak diyoruz ki;

İLKSAN ana statüsü gereği, sandık mallarına ve kaynaklarına yönelik suçlar, devlet mallarına yapılmış sayılır. Bu konuda yetkilileri bir kez daha göreve çağırıyoruz. 250 bin öğretmenin alın terinin ürünü olan İLKSAN’ı bu duruma düşürenleri kınıyor ve bu kapkaça sessiz kalan geçmişte İLKSAN yönetiminde bulunan zihniyetleri de üyelerinin vicdanında yargılanmaya bırakıyoruz. Değerli Kurul Üyeleri sonuç olarak, İlksan’ın yapısı derhal demokratikleştirilmeli ve yönetim üyelerinin eline bırakılmalıdır. Demokratik olarak seçilen yönetimin İLKSAN’I derhal kapatmasını, kayıp her kuruşun hesabının sorularak tüm varlıklarının İLKSAN üyelerine yasal faizi ile pay edilmesini istiyoruz.  

Saygılarımla..."

 

Barış DÜDÜ

Eğitim-İş Genel Eğitim Sekreteri