AKP iktidarı ile birlikte temel eğitimden ortaöğretime geçiş sistemde yapılan değişikliklerin sayısı 6’ya ulaşmıştır.
LGS, OKS olmuş,
OKS, SBS olmuş,
SBS, SBS’ciklere dönüşmüş,
SBS’cikler TEOG’lara dönüşmüştür.
Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş Sistemi altyapısı hazırlanmadan uygulamaya konmuştur. 2013/2014 eğitim öğretim yılında Seviye Belirleme Sınav (SBS) sistemi değiştirilmiş, Temel Eğitimden Ortaöğretime Geçiş (TEOG) adı altında yeni bir şekle dönüştürülmüştür. Eski sistemde tek bir sınav varken TEOG sistemi ile öğrenciler yılda 12 sınava alınmaya başlanmıştır.
Değiştirilen sistem sonucu, eğitimin 12 yıl - zorunlu olduğu ülkemizde, GENEL LİSELER kaldırılmıştır. Ortaöğretim kurumlarının tamamı, sınavla girilen Anadolu Liselerine dönüştürülmüştür.
Adı değişmesine rağmen nitelik artışı sağlanamamıştır. Böylece Genel Liselerdeki eğitim yetersizliği “Anadolu Lisesi” adı altına gizlenmeye çalışılmıştır. Okullar arasındaki nitelik ve nicelik farkı artmıştır. PISA sonuçları tüm gerçekleri ortaya çıkarmıştır.
Tüm bu değişiklikler Liselere Yerleştirme İşlemlerinde de bir takım yenilikler yapılmasına neden olmuştur. Milli Eğitim Bakanlığı Ortaöğretim Kurumlarına Yerleştirme işlemlerini her yıl değiştirdiği için, öğrenci velileri bu çok bilinmeyenli denklemi çözmek için üstün gayret sarf etmek zorunda kalmaktadır. Milli Eğitim Bakanlığı’nın yaptığı açıklamalara bakıldığında 2016/2017 eğitim öğretim yılında liselere yerleşecek öğrencilerin ailelerinin yeni bir denklemle karşı karşıya kalacakları ortaya çıkmıştır.
14 Mart 2014 tarihinde Resmi Gazete’de yayımlanarak yürürlüğe giren 6528 sayılı kanunla dershaneler kapanma sürecine girmiştir. Özel okula dönüşüm için başvurmayan dershanelerin 1 Eylül 2015 tarihinde faaliyetleri sonlandırılmıştır. Özel okula dönüşüm için 1 Eylül 2015 tarihine kadar başvuran kurumlar ise 2018/2019 eğitim öğretim yılının bitimine kadar dönüşüm süreçlerini tamamlamaya çalışacaklardır.
Dershanelerin kapanma süreci ile ÖZEL OKUL GÖRÜNÜMLÜ, TEMEL LİSE adında yüzlerce dershane ortaya çıkmaya başlamıştır. Son bir yıl içerisinde yüzlerce ÖZEL BUTİK LİSE açılmış ve bu liselerde Milli Eğitim Bakanlığı Müfredatı yerine dershane müfredatı uygulanmaktadır. Bu liselerin yıllık ücretleri ise 10 -15 bin TL civarındadır. Sınavsız girilen lise kalmadığı için TEOG sınav sonucunda nitelikli okullara giremeyen öğrenciler TEMEL LİSELERE kayıt yaptırmaya başlamışlardır. Bu sistem ailelerin eğitim harcamalarını arttırmış, fırsat ve imkan eşitsizliğini daha da belirgin hale getirmiştir.
TEMEL EĞİTİMDEN ORTAÖĞRETİME GEÇİŞ UYGULAMALARI
ORTAÖĞRETİM KURUMLARINA YERLEŞTİRME İŞLEMLERİ
Okul Tercihi Nasıl Yapılır?
Ortak sınavların yapılmasından ve sonuçların açıklanmasından sonra yerleştirmeye esas puan hesaplanmaktadır. Yerleştirmeye esas puan 6, 7, 8 inci sınıf yılsonu başarı puanları ile 8 inci sınıf ağırlıklandırılmış ortak sınav puanı toplanır. Elde dilen toplamın ikiye bölünmesi ile yerleştirmeye esas puan hesaplanmış olur.
Yerleştirmeye esas puanların açıklanması ile öncelikli olarak özel okullara gidecek öğrencilerin kayıtları yapılır.
1 Eylül 2016 tarihli Millî Eğitim Bakanlığı Özel Program Ve Proje Uygulayan Eğitim Kurumları Yönetmeliğinin 7. maddesi gereğince gerekli görülmesi hâlinde bünyesinde ortaokul bulunan proje okullarına öğrenci alımı,okul yönetimince yapılacak yazılı veya yazılı ve sözlü sınav sonucuna göre yapılacaktır. Daha açık bir söylemle sadece Anadolu İmam Hatip Liselerinin bünyesinde ortaokul bulunmaktadır. Proje okulu olan Anadolu İmam Hatip Liseleri TEOG sonuçlarına bağlı kalmadan kendi yapacakları sınavlarla öğrenci alabileceklerdir. Anadolu İmam Hatip Liselerine bağımsız olarak sınav hakkı verilmesi torpilin önünü açacaktır. Milli Eğitim Bakanlığı bir an önce bu uygulamadan vaz geçmelidir.
15 yıldır AKP iktidarı eğitim sistemini deneme tahtasına çevirerek, eğitim bilimcilerin eleştirilerini dikkate almamıştır. Bu nedenle sisteme var olan sorunlarının yanı sıra yenilerini eklemiştir.
TEOG sınavı ile;
Milli Eğitim Bakanlığı temel eğitimden ortaöğretime geçiş sınavlarını kaldırmalı, fırsat ve imkan eşitliğine dayalı sınavsız bir geçiş öngören modele geçmelidir.
MERKEZ YÖNETİM KURULU